Cena českých architektů je prestižní soutěž zaměřená na podporu stavební a architektonické kultury v České republice. Zaměřuje se na typologicky různorodé stavby.
1. Jaká je hlavní vize České ceny za architekturu a kdo stojí za jejím vznikem?
Soutěž Česká cena za architekturu (ČCA) vyhlásila Česká komora architektů, profesní organizace s přeneseným výkonem státní správy, v souladu se svým posláním pečovat o stavební kulturu v České republice a podporovat její vysokou úroveň. Pořádáním soutěže chce Komora prezentovat kvalitní architektonickou produkci, a to jak na příkladu typologicky rozličných staveb, tak i v oblasti krajinářských projektů. Příklady kvalitních realizací, které uspějí v ČCA, se mohou stát inspirací pro ostatní. Oceněné stavby jsou prezentovány v průběhu celého roku širokému publiku, tedy odborné a laické veřejnosti, zástupcům státní správy, samosprávy i dalším institucím z veřejného či soukromého sektoru. Ojedinělý je také koncept propagace těchto realizací prostřednictvím výstav, jež putují po všech regionech České republiky.
2. Jak daleko sahá historie této soutěže? Jak se od svého vzniku vyvíjela?
První ročník soutěže proběhl v roce 2016.
Realizace přihlašují architektonické ateliéry samy a dlužno dodat, že ve srovnání s jinými podobnými soutěžemi je přihlášení do ČCA stále zcela zdarma. Ze všech přihlášených porota nejprve vybere užší okruh realizací (cca 30), které jsou veřejnosti představeny v červnu na nominačním večeru, přičemž díla nejsou záměrně rozdělena do kategorií. V září pak porota nominovaná díla osobně navštíví a vybere z nich finalisty ČCA (cca 6 realizací), z nichž jeden získá hlavní cenu. Tyto výsledky jsou oznámeny na galavečeru, který se koná na začátku listopadu každého roku.
ČCA je v současnosti považována za prestižní české ocenění v oboru architektura. Svědčí o tom spolupráce s významnými nekomerčními partnery, mezi které patří Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo průmyslu a obchodu či státní Agentura ochrany přírody a krajiny a další. Všechna nominovaná díla jsou přitom hojně prezentována veřejnosti – od loňského roku jsou během října na programu ČT art každý večer vysílány medailonky jednotlivých nominovaných realizací, kromě dalších publikací v online i offline médiích bych ráda opět připomněla koncept putovních výstav, na nichž jsou díla prezentována zdarma ve všech regionech ČR po celý rok.
3. Podle jakých kritérií se provádí závěrečné hodnocení? Kdo rozhoduje o konečných výsledcích? Jak se snažíte zajistit objektivitu rozhodnutí?
Jednou ze základních předností ČCA, která je v rámci podobných soutěží v České republice unikátní, je složení poroty. Tu každý rok tvoří architekti výhradně ze zahraničí, přičemž porotci se každý rok obměňují, resp. pokaždé jsou jiní a z různých zemí. Jsme si jisti, že tito porotci dokáží zhodnotit, jak si české architektonické realizace stojí v evropském, ne-li světovém srovnání, a zároveň jsou garanty toho, že budou díla hodnocena bez zatížení mnohdy komplikovanými okolnostmi vzniku.
Za dramaturgickou koncepcí je zodpovědné Grémium ČCA (odborníci z České komory architektů), avšak samotný výběr nominovaných a vítězných děl je plně v kompetenci pouze zahraniční nezávislé poroty.
4. Kdo se může soutěže Česká cena za architekturu zúčastnit a kdy je třeba podat přihlášku?
Do ČCA může být přihlášena jakákoli realizace dokončená na území ČR během uplynulých pěti let. Přihlášku přitom podává většinou architektonický ateliér, resp. autor projektu.
Přihlašování probíhá v prvních měsících kalendářního roku.
5. Jaký dopad má soutěž na vítězné architekty nebo architektonické kanceláře a jejich práci?
Z reakcí architektonických studií, která v ČCA uspěla, jde znát, že jsou potěšeni již samotnou nominací (pozn.: v roce 2024 bylo přihlášeno 307 realizací, z nichž bylo vybráno 31 nominovaných děl). Úspěch v ČCA považují za prestižní ocenění své kvalitně odvedené práce. Velkou roli přitom určitě hraje fakt, že jejich dílo hodnotili, jak jsem již uvedla výše, zahraniční odborníci.
V neposlední řadě je úspěch v ČCA i dobrým marketingovým nástrojem v silném konkurenčním prostředí.